Undvik sömnstörningar med rätt ljus

Som varje år, är det snart dags för sommartid igen. Vi vrider fram klockan en timme. Goda nyheter för de som längtat efter vår och sommar. Men långt ifrån alla jublar över den här tidsförändringen. Många människor får hälsoproblem på grund av den. En tidsförskjutning på endast en timme är faktiskt tillräckligt för att störa sömnrytmen. Vi vill hjälpa er att undvika sömnstörningar.

Vill ni komma i kontakt med oss? fyll i dina uppgifter här!

Intressant fakta!

  • Tidsförändringen stör vår inre klocka
  • Sömnstörningar och trötthet är konsekvenserna
  • Biologiskt effektivt ljus stabiliserar vår personliga rytm

Problem med mini jetlag?

De fysiska obehagen orsakas av en störning av den inre biologiska klockan. Denna inre rytm anpassar sig naturligt till årstiderna med hjälp av solens förändringar. Enligt psykologer och medicinska experter har övergången från vinter- och sommartid ett antal negativa effekter på den mänskliga organismen.

Det allvarligaste problemet i samband med tidsförskjutningen är känd som en “mini jetlag”. Detta visar sig genom trötthet under dagen och svårigheter med att somna på kvällen och att sova på natten. Ytterligare konsekvenser kan vara irritation, koncentrationssvårigheter eller till och med förändringar i hjärtrytmen.

Biologiskt mörker på kontor

Att regelbundet spendera tid utomhus är nödvändigt för att stabilisera vår egen biorytm, eftersom vår inre klocka styrs av naturligt solljus. Dessvärre tvingar ofta dagens arbetsliv oss att stanna inomhus i slutna rum. Vi får då inte den stimulering av naturligt ljus som vi behöver. Den biologiska rytmen som styr när vi ska vara vakna och när vi ska vila avbryts, vilket till exempel också sker efter en tidsförskjutning.

Biologiskt effektivt artificiellt ljus

Lösningen är biologiskt effektivt ljus, enligt de senaste forskningsresultaten i kronobiologi och sömnmedicin. Modern LED-tekniken gör det möjligt att efterlikna dagsljus med ett brett ljusspektrum som sträcker sig från 6500 kelvin (kallvitt ljus med en hög andel blått) till 2700 kelvin (varmvitt ljus). Kallvitt ljus, som är närvarande i synnerhet under morgontimmarna triggar en hög prestationsnivå hos oss människor och stöder vår förmåga att koncentrera oss. Däremot stimulerar det varmvita kvällsljuset produktionen av det endogena hormonet melatonin, som hjälper oss att slappna av och förbereder oss för att sova.

Vill ni veta mer om vår ljusanalys? Klicka här!

 

 

 

FÅ VÅRA NYHETER