Tre tips för bättre ergonomi på jobbet!

Den första timman på morgonen är du pigg i både hjärnan och kroppen och har i regel en bra arbetsställning. Därför vill vi ge er tre tips för bättre ergonomi på jobbet.
Successivt, och ofta utan att ens reflekterar över det, får du en hösäcks-hållning med tillhörande gamnacke. Du tar dig oftare och oftare för nacken som ett försök för att lindra den begynnande smärtan. Tankeverksamheten börjar kännas sirapsaktig och huvudvärken kommer smygande samtidigt som du blir irriterad på störande bakgrundsljud. Känns det igen? Vi förstår hur viktigt det är med välmående på arbetsplatsen för att kunna prestera på topp, och har därför samlat några av våra tips och råd.

Vi utgår ifrån att du har anpassat din arbetsplats så att den är så ergonomiskt rätt som möjligt. Med andra ord ställt in höjden på stolen och skrivbordet samt rätt avstånd till skärmen och tangentbordet. Men visste du att det finns mer som påverkar vårt välmående på jobbet?

 

Ljus från rätt håll

Vi människor är, på gott och ont, bra på att anpassa oss efter dåliga belysningsförhållanden. Ser vi dåligt, till exempel på grund av dåligt ljus, kisar vi helt enkelt bara med ögonen, lutar oss lite åt ena eller andra hållet och så anpassar hjärnan sig. Resultatet blir att vi blir trötta, får spänningshuvudvärk och inte alldeles sällan problem med värk i axlar och rygg. Allt detta gör att effektiviteten minskar. Allt beroende på dålig ergonomi. Titta närmre på ljusförhållandena på din arbetsplats. Se till att du inte har någon lampa som bländar och inte har dagsljus som varken faller rakt bakifrån eller rakt framifrån på skärmen. Detta ger nämligen reflexer eller mörkar ner skärmen. Du kan också boka ett besök hos optikern för att kontrollera om du är i behov av terminalglasögon.

 

Ljud eller buller

Eftersom vi, rent fysiskt inte kan stänga av hörseln, registrerar och reagerar vi på ljud 24 timmar om dygnet. I och med det kan även lägre ljud som datorns surrande, kollegornas samtal och telefoner som ringer bli ett störningsmoment som försämrar vår koncentrationsförmåga. Ett sätt att stänga ute visst ljud är att använda hörlurar och lyssna på musik medan man arbetar, eller bara använda hörlurarna som ljudavskärmare när du behöver koncentrera dig lite extra. Mattor under kontorsstolar med hjul och möbeltassar under stols- och bordsben är ett enkelt, billigt och effektivt sätt att få bort frekvent och störande ljud. På så sätt kan du med små medel förbättra ert välmående på arbetsplatsen.

 

Ventilation

Vi vet alla att bra luft är avgörande för hur vi mår när vi är på jobbet. Precis som när det gäller ljud kan det vara svårt att göra drastiska förändringar av situationen på arbetsplatsen utan att bygga om helt, men det finns små förändringar som kan göra skillnad. Luften på ett kontor blir ofta torr och det torkar ut ögonen. Genom att ha en skål med vatten stående i rummet kan luftfuktigheten förbättras. Bristfällig städning ger mer dammpartiklar i luften och dessa gör i sin tur att luften blir torrare. Ta därför för vana att regelbundet städa och torka av efter dig. Rena och undanplockade arbetsytor ger inte bara effekt fysiskt men även för vårt mentala välmående på jobbet. Passa även på att få frisk luft på lunchen genom att ta en kort promenad. Även om det bara är ett varv runt huset så gör det stor skillnad för vår prestationsförmåga.

 

Vill du ha konkreta tips och råd på hur du kan förbättra välmående på din arbetsplats? Kontakta oss gärna.

 

FÅ VÅRA NYHETER