Så sitter du rätt på jobbet

De flesta av oss sitter inte som vi ska på jobbet. Långvarigt stillasittande och dåliga arbetspositioner är slitsamt för kroppen och gör mer skada än vad vi tror. Många råkar ut för problem med nacke, axlar och rygg, och gör man inte något åt hur man sitter kan det sluta i långvariga besvär och sjukskrivningar. Lyckligtvis är det enkelt att lära sig ergonomiska arbetsställningar, och det finns gott om hjälpmedel som underlättar. Här är guiden till hur du sitter rätt och mår bättre på jobbet.

Sitt rätt vid skrivbordet
Vi sitter ofta och länge vid våra skrivbord så det är en plats där vi kan förbättra mycket för våra kroppar. Problemet är oftast att vi trillar in i felaktiga positioner som plågar muskler, kotor och leder. Så här sitter du vid skrivbordet för att göra kroppen frisk och glad.

• Grundregeln för en sund arbetsställning är att sitta med raka armar, ben och rygg. Ställ in höjden på skrivbordsstolen så att du når ned med fötterna i golvet. Det ger ett bra stöd för fötterna och låren. Sätt dig långt in på stolen och lite bakåtlutad så att du får stöd för hela låret och svanken. Men lämna ett cirka knytnävsstort glapp mellan knävecken och sitsen så att du inte klämmer de ytliga blodkärlen och nerverna där.

• Variation är en annan viktig del av en ergonomisk arbetsställning. Skifta position ofta, sträck på dig, res dig upp och ta pauser med jämna mellanrum.

• Undvik en framåtlutad ställning då den ökar belastningen på ryggdiskarna. Vinkla stolsitsen så att framkanten hamnar lägre än bakkanten. Då blir det enklare att hålla huvudet och nacken i en bra ställning samt lättare att behålla svanken. Får du inte tillräckligt bra stöd från stolen finns det hjälpmedel som svankstöd och ländryggsrullar som gör det lättare att sitta rätt.

• Ha rätt höjd på bordet. Är det för lågt är det lätt att man hänger framåtlutad i en dålig ställning. Anpassa bordet efter stolens inställningar, och inte tvärtom.

• Ställ dig upp och jobba. Med ett höj- och sänkbart skrivbord går det snabbt att byta mellan en sittande och stående arbetsposition. När du jobbar stående går kroppen automatiskt in i en naturlig hållning, muskler, leder och skelett belastas rätt, kroppen rör på sig hela tiden och blodcirkulationen stimuleras. Använd gärna en ståmatta eller ståbräda som underlättar och ger en mer dynamisk arbetsställning.

Använd datorn på rätt sätt
Den vanligaste arbetsuppgiften när vi sitter på jobbet är ju att göra något med datorn. I och med att vi sitter framför den så länge är det viktigt att vi använder tangentbordet, styrdonen och skärmen på rätt sätt.

• Börja med att samla ihop mus och tangentbord så att du har dem rakt framför dig och nära kroppen. Det är lätt att de sprids ut över skrivbordet, och då hamnar vi i snedvridna arbetsställningar som sliter på kroppen.

• Se sen till att ha stöd för underarmarna. Att hänga med armarna i luften eller att sitta med vinklade handleder belastar, och kan orsaka tryck på nerver som i längden leder till musarm. Vila armen på bordet. Använd gärna handledsstöd, ergonomiskt tangentbord som avlastar och liknande hjälpmedel.

• Lär dig kortkommandon som gör att du inte behöver jobba lika mycket med musen. Det går också att lära sig att använda musen med båda händerna för mer variation. En annan bra lösning är att jobba med alternativa ergonomiska pekdon, till exempel en RollerMouse, som minskar påfrestningarna på musklerna och ger en naturligare arbetsställning.

• Ha rätt höjd på skärmen. Du ska ha ögonen i höjd med skärmens övre del. För att undvika de ögonproblem som uppstår när vi stirrar för länge på en skärm är det bra att pausa var 20 minut för att titta på någonting långt bort. Våra ögon behöver också variation för att må bra.

FÅ VÅRA NYHETER