Piggare och gladare på jobbet med ljusterapi

Hör du till dem som blir tröttare och deppigare när hösten och vintern kommer? Det är fullt naturligt. Vår kropp styrs av ljuset. Det påverkar vår sömn, vår dygnsrytm, vårt välmående, immunförsvaret och till och med vårt humör. När dagsljuset börjar svika under den mörka och kalla årstiden är det extra viktigt att omge sig med rätt belysning som ger ett bra ljus som håller oss vakna och glada även när solen gömmer sig.

Sömnhormonet melatonin

Orsaken till varför så många blir trötta och nedstämda när mörkret kommer att de knappt orkar med vardagen har att göra med ett hormon som heter melatonin. Det hormonet reglerar hur vi sover och gör oss sömniga. Nivåerna påverkas av hur ljust det är och varierar under dygnet. Tallkottkörteln producerar mer melatonin när det är mörkt, och nivåerna är som högst på natten. När det sen ljusnar igen sjunker nivåerna och vi vaknar. Eftersom det är ljus och mörker som styr melatoninproduktionen får vi tyvärr även höga nivåer när vi inte får tillräckligt med dagsljus under vinterhalvåret. Därför känner vi oss trötta och håglösa även dagtid. Det här kan göra oss sega och ineffektiva, och det är lättare hänt att vi gör misstag eller drabbas av olyckor. Den som är mycket känslig för mörker kan till och med drabbas av höst- och vinterdepression, eller SAD (Seasonal Affective Disorder) som det egentligen heter. En åkomma som kan resultera i sjukskrivning. Då krävs bland annat ljusterapi med speciellt anpassad belysning för att komma på banan igen.

 

Rätt belysning piggar upp

Eftersom vi vistas så mycket inomhus under vintern är det extra viktigt med bra belysning hemma och på jobbet. Framför allt på arbetsplatsen, där vi behöver vara alerta och effektiva, är det avgörande med en bra ljusergonomi för att vi ska bli piggare, må bättre och orka mer. Men det handlar inte bara om att ha tillräckligt med belysning, det är faktiskt skillnad på ljus och ljuDet dagsljus vi får från solen består av flera olika våglängder, och har ett jämt färgspektrum som på ett naturligt sätt stimulerar kroppens hormonnivåer. Den belysning vi vanligtvis omger oss med är däremot främst framtagen för att ge mycket ljus för en billig kostnad. Den typen av belysning ger ett enkelt ljus som bara återger en liten del av solljusets spektrum. Man brukar bland annat prata om ljustemperatur när man tar upp belysning. Ljustemperaturen anges i Kelvin, och dagsljuset i Sverige ligger på cirka 5 500 Kelvin. Lysrör, som är en vanlig ljuskälla på många arbetsplatser, ligger däremot på omkring 3 000 Kelvin, vilket är långt ifrån dagsljusets temperatur. Kroppen reagerar inte på det bristfälliga ljuset och vi blir trötta och hängiga även om arbetsplatsen är upplyst.

 

Att använda belysning med fullspektrumljus är lite grann som att få in dagsljus på jobbet. Den typen av ljus har ett fullt färgspektrum som precis som dagsljuset stimulerar vår melatoninnivå. Med rätt belysning så ser vi inte bara bättre – vi blir piggare, gladare, sover bättre, har lättare för att koncentrera oss och kan prestera mer. En smart belysning anpassad efter kroppens naturliga behov blir en ständigt pågående ljusterapi som fungerar som en energikick under den mörka årstiden. Det är en investering i såväl välmående och glädje som effektivitet.

 

Tips för att möta mörkret

Rätt belysning kan göra mycket för välmåendet när mörkret lägger sig över oss, men det finns fler saker att tänka på som hjälper och piggar upp.

 

  • Det kan vara svårt att få naturligt dagsljus när den enda gången på dagen man vistas utomhus är på väg till och från jobbet, när solen redan har ledigt. Ta gärna en sväng utomhus efter lunchen, få lite vardagsmotion, tanka dagsljus och ta en nypa frisk luft.

 

  • Skärmarna på våra mobiler och surfplattor ger ifrån sig mycket blått ljus (som liknar dagsljus) som stör sömnhormonproduktionen. Lämna elektroniken utanför sovrummet så sover du bättre och har lättare för att hålla dygnsrytmen.

 

  • Ljusterapi verkar även förebyggande, så satsa på rätt belysning innan mörkret anländer.

FÅ VÅRA NYHETER