Må bättre på jobbet med en sund ljusergonomi

Synen står för ungefär 80 % av alla våra intryck, så det ljus vi har omkring oss påverkar i allra högsta grad hur vi mår och presterar. En dålig belysning där ljuset är antingen otillräckligt eller för starkt, har för stora skillnader mellan olika rum, eller som är riktat felaktigt så att det ger reflexer kan orsaka stress, ohälsa och arbetsskador. Men en genomtänkt ljusergonomi inte bara reducerar stress och hälsoproblem – den bidrar även till välmående och trivsel. Bra planerad belysning är en ljusterapi som får oss att må bättre.

 

Riskerna med dålig ljusergonomi

Om en arbetsplats har en belysning som är för ojämn eller som bländar kan det orsaka en rad med hälsoproblem:

 

  • Om vi bländas av reflexer från fönster eller dåligt placerade armaturer ändrar vi arbetsställning för att se bättre, och får en dålig hållning som belastar och ger värk i huvud, nacke, axlar och rygg.

 

  • Dåligt ljus vid arbetsplatsen kan ge ögonbesvär i form av torra, kliande eller svidande ögon.

 

  • Otillräckligt ljus kan orsaka trötthet, dålig koncentration och huvud- och muskelvärk.

 

  • Svag eller bländande belysning ökar risken för att olyckor inträffar.

 

  • Flimrande ljuskällor kan göra oss irriterade och skapa stress.

 

  • Ljuset styr vår dygnsrytm och hormonproduktion, så en felaktig belysning kan orsaka trötthet och sömnstörningar.

 

Belysningens grunder

En sund ljusergonomi handlar om mer än bara god belysning. Det här är grunderna i ett ljus som får oss att må bra på jobbet:

 

  • Tillräckliga nivåer på belysningen.
  • Ett optimerat och harmoniskt ljus utan stora kontraster mellan olika utrymmen.
  • Ljus utan reflexer eller bländning.
  • Rätt riktat ljus som inte ger oönskade skuggor eller kontraster.
  • God ljusfärg och färgåtergivning.
  • Möjlighet till dagsljus vid varje arbetsplats.

 

Allmänbelysning

När det kommer till allmänbelysningen på en arbetsplats bör varje utrymme belysas utifrån hur det ska användas. Ett kontorslandskap, ett fikarum och ett konferensrum behöver inte samma typ av ljus. Men det är också viktigt att det inte är för stora skillnader i ljusstyrkorna på en arbetsplats. Generellt brukar man säga att förhållandet mellan det starkaste och det svagaste ljuset inte ska vara mer än 5:1. Man får också ta hänsyn till hur lokalen ser ut – rum som går i mörka färger kräver mer belysning, medan risken för bländning minskar i ljusa rum. Allmänbelysningen som sitter i taket kan behöva avbländning för att få bort reflexer, men det går också att rikta armaturerna uppåt så att ljuset reflekteras mjukt från tak och väggar. Vill man få bort flimmer kan man använda sig av högfrekvensdon i lysrörsarmaturerna, eller gå över till LED-belysning.

 

Skrivbordsbelysning

För individuella arbetsplatser bör man använda en bordslampa som ger ett mjukt och jämt ljus som inte kastar hårda skuggor eller ger för stark kontrast mot det omkringliggande ljuset. Blir skillnaden för stor mellan en upplyst yta och bakgrunden (något som lätt händer i mörka rum) uppstår en kontrastbländning som är ansträngande för ögonen. Är man högerhänt ska skrivbordsbelysningen riktas så att ljuset faller från vänster, och vice versa. Sitter det en armatur ovanför skrivbordet ska den placeras parallellt med den närmaste skrivbordskanten.

 

Tänk också på att synen förändras med åldern. Ju äldre vi blir desto mer ljus behöver vi, en person i övre medelåldern kan behöva mer än dubbelt så mycket ljus som någon i tjugoårsåldern. Därför är det viktigt att det går att anpassa arbetsplatsbelysningen individuellt för en god ljusergonomi.

 

Dagsljus

Våra kroppar styrs av dagsljuset, och att det finns möjlighet att se ut och att få naturligt ljus är avgörande för vårt välmående. Men det är viktigt att solljuset inte bländar direkt eller i bildskärmen. Helst ska dagsljuset komma in från sidan, och gå att skärma av med gardiner eller persienner.

 

Även färgtemperaturen är en viktig del av ljusergonomin som påverkar våra kroppar. De flesta föredrar ett varmt ljus, men ett kallare blåare ljus piggar upp oss genom att påverka vårt sömnhormon. En lösning kan vara låta allmänbelysningen gå i varma toner och hålla ett kallare ljus vid arbetsplatserna.

FÅ VÅRA NYHETER