Därför ska du stå och jobba

Att stå upp och jobba är den senaste trenden, men det här är ingen fluga, utan ett smart drag ur arbetsmiljö- och hälsoperspektiv. Att stillasittandet är dåligt för hälsan visste vi redan, men att stå upp och jobba gör oss inte bara friskare – det kan göra oss smalare, piggare, gladare och mer produktiva också.

 

Här är de bästa anledningarna till varför du ska resa dig upp på jobbet.

 

Din rygg kommer att tacka dig

Att sitta ned länge i statiska (och ofta dåliga) arbetsställningar utsätter ryggen för stress och ökar belastningen på ryggdiskarna. Ryggmusklerna är gjorda för rörelse och mår inte bra av att vara stilla längre perioder (något som brukar märkas när musklerna börjar producera mjölksyra och vi får ont). Men ryggen mår bra när vi står upp. När det amerikanska hälso- och smittskyddsinstitutet CDC gjorde en studie över sittande respektive stående arbetsställning kom de fram till att stå och jobba minskade ryggproblemen med 54 %

 

Dina axlar och knän kommer också att tacka dig

Vi sitter ofta i dåliga arbetsställningar som ger oss dålig hållning och värk i axlarna. Att stå upp ger oss en bättre och naturligare hållning, och axlarna dras automatiskt bakåt till ett naturligt läge. Även knäna klagar när de tvingas sitta länge – de är gjorda för rörelse. En dynamisk stående ställning gör knäna glada igen. Gör deras upplevelse ännu behagligare genom att stå på ett ergonomiskt underlag, som till exempel en ståmatta eller ståbräda.

 

Du kan gå ned i vikt

När vi står rör vi på fler muskler och utsätter dem för mer belastning, vilket innebär att vi bränner fler kalorier jämfört med att sitta och jobba. Det uppskattas att en stående arbetsställning får kroppen att förbruka cirka 50 kalorier mer i timmen. För en arbetsdag där man står halva tiden innebär det 200 kalorier. Det blir 1000 på en vecka. En idrottsläkare räknade ut att det på ett år blir en aktivitetsnivå som motsvarar cirka tio maratonlopp. Motion kan vara enkelt.

 

Du kommer att leva längre

Att sitta mycket ökar risken för flera olika sjukdomar, som till exempel hjärtsjukdomar, cancer, diabetes, Alzheimers, depression m.m. Det har gjorts flera studier på stillasittandets inverkan på vår hälsa och livslängd, och det är inga muntra siffror. Varje timme vi sitter utöver 7 timmar per dag ökar risken att dö i förtid med 5 %. Ett annat sifferexempel är att de som sitter mer än 11 timmar per dag löper 40 % högre risk att kasta in handduken tidigare jämfört med de som bara sitter 4 timmar. Att stå upp stimulerar däremot cirkulationen, minskar blocksockret och de skadliga blodfetterna, vilket hjälper kärl och hjärta att må bra. Stå upp och lev längre.

 

Du blir på bättre humör.

All rörelse, även den som en stående arbetsställning innebär, är en form av motion, och motion frigör endorfiner – kroppens egen må bra-drog. Dessutom syresätts musklerna mer vilket gör oss piggare. Att stå är alltså både en energikick och en mood-boost.

 

Du blir produktivare

Cirkulationen syresätter inte bara musklerna, även hjärnan får ett ökat blodflöde som får den att arbeta effektivare. Det gör oss mer kreativa, förbättrar vår koncentrationsförmåga och exekutiva förmåga (att planera och utföra uppgifter). Addera tidigare nämnda ökade pigghet och bättre humör och vi får en märkbart mer produktiv medarbetare. A&M Health Science Center School of Public Health i Texas gjorde en undersökning över hur en stående arbetsställning påverkade arbetet, och det visade sig att de som stod upp var 46 % mer produktiva jämfört med sina stillasittande kollegor. Så ställ dig upp, och glöm inte att nämna det när det är dags att löneförhandla.

 

 

 

FÅ VÅRA NYHETER