5 fördelar med digital signage

Den svåraste utmaningen med att kommunicera har alltid varit att säga rätt sak vid rätt tillfälle samt att göra det på rätt plats så att det når den adresserade mottagaren. Med digital signage har vi äntligen fått ett verktyg som gör det enkelt att effektivt förbättra kommunikationen. Digital signage har många fördelar, här är de fem främsta.

1. Digital signage är mångsidigt

En digital display är så mycket mer än en bara en modern version av tryckt information. Förutom att de känns levande och har hög synlighet, är det även ett sätt att effektivt nå ut i alla möjliga sammanhang. Digital signage kan placeras fristående eller utgöra en attraktiv del av inredningen. De kan användas till att attrahera, välkomna, informera, erbjuda, påminna, engagera och underhålla. Samma skylt kan förmedla tidtabeller, samhällsinformation, annonser, idéer, väderprognoser, viktiga uppdateringar och mycket mer. En klädbutik kan använda digital signage för att varva inspiration med erbjudanden. En restaurang kan snabbt byta meny beroende på om det är frukost, lunch eller middag som serveras. Vårdinrättningar kan använda digital skyltning som kösystem, för att lätta på stämningen och för att nå ut med aktuell information. Arbetsplatser kan snabbt nå ut med bred intern kommunikation och säkerhetsinformation. Digital signage gör det helt enkelt roligare, lättare och mer effektivt att nå ut oavsett vad budskapet är eller var det förmedlar.

2. Digital signage tilltalar den moderna människan

Vi har i dag vant oss så pass vid digitala displayer där innehållet uppdateras och ändras kontinuerligt att tryckt media inte längre fångar lika mycket av vår uppmärksamhet. En digital display med rörlig information får 400 % mer uppmärksamhet jämfört med ett statiskt budskap. Något som till exempel gör den oerhört effektiv för att locka in besökare från gatan är om den digitala skylten placeras i ett skyltfönster eller vid entrén. Digital signage är även lättare att komma ihåg, 83 % minns ett digitalt budskap, vilket är betydligt högre än traditionella medier. Digital signage går även att göra interaktivt, något som engagerar betraktaren i ännu högre grad.

Att vi uppskattar och tar till oss den här typen av information har massor av fördelar. Bland annat upplevs väntetiden som både kortare och roligare om det finns rörliga budskap. Det här gör digital signage perfekt för kassor, servicediskar, vntrum etcetera.

3. Digital signage går snabbt att ändra och uppdatera

Med traditionella tryckta skyltar behöver man ha framförhållning och tålamod. Först ska man tänka ut ett budskap, utforma en design och sedan få det upptryckt, levererat och monterat. Det kan gå lång tid mellan att få en idé och att nå ut med budskapet. Digital signage är i princip lika snabbt och enkelt att uppdatera som andra digitala kanaler, till exempel sociala medier. Det går blixtsnabbt att få ut sitt budskap och de är alltid aktuella och relevanta. Den snabbheten gör även att det går fort och lätt att utvärdera och optimera det man vill säga med sin skyltning, vilket gör den ännu mer effektiv.

4. Digital signage går att skräddarsy

Att snabbt kunna ändra och uppdatera en digital skylt gör att det möjligt att rikta budskapet efter både vem som ser det och vid vilken tidpunkt. Det här kombinerar det bästa av den riktade personliga annonseringen i digitala kanaler med känslan i en fysisk skyltning. En regnig dag kan en butik erbjuda paraplyer och gummistövlar, en solig dag badbollar och solskydd. Det som känns personligt och aktuellt upplevs som mer tilltalande.

5. Digital signage är billigt och miljövänligt

Att ändra sin digitala skyltning kräver ingen ny tryckning, inget nytt material och inga transporter. Bra för miljön och bra för plånboken.

 

Vill du veta mer? Kontakta oss!

FÅ VÅRA NYHETER